Elektromos járművek hatása az egészségre
Az elektromos járművekben az utasok nagyon közel ülnek egy jelentős teljesítményű elektromos rendszerhez, gyakran naponta meglehetősen hosszú ideig. Az elektromos jármű belsejében lévő elektromágneses tereket, amelyeket a benne lévő különböző eszközök hoznak létre, csak az elektromágneses kompatibilitás alapján vizsgálták. Az elektromágneses terek azonban hatással vannak az emberi szervezetre is. Ebben a cikkben ezt a kérdést tárgyaljuk és elemezzük. Az elektromágneses tereknek való kitettség korlátozására vonatkozó hatályos szabályozások és ajánlások rövid áttekintése után a probléma minőségi elemzésére kerül sor.
Akárcsak egy új ház vásárlása vagy bérbeadása esetén, az autók EMF-méréséhez is nagy tapasztalattal kell rendelkeznie a mérőműszer kezelésében és az eredmények megértésében
A klímavédelem érdekében a kívánt energetikai átállás részeként az elektromos mobilitás folyamatosan bővül. A lakosság többsége az elektromos járműveket elsősorban a környezettudatossághoz és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függetlenséghez köti. A hangsúly mindig a klímabarát mobilitáson van, és így ennek a fejlődésnek a pozitív megítélésén. A kritikusok azonban rámutatnak, hogy az elektromos járművek potenciálisan egészségügyi kockázatot jelenthetnek. Olvassa el, mik is pontosan az elektromágneses mezők (EMF), és hogyan teszteltük hatásukat egy kísérlettel.
Elektromágneses mezők az elektromos mobilitásban
Az elektromos járművek minden előnye ellenére, ha fenntarthatóan termelt villamos energiával üzemeltetik őket, és az akkumulátorok előállítása és ártalmatlanítása hatékony és klímabarát, ennek ellenére van egy árnyoldala, amelyet nem szabad elhanyagolni. Amikor elektromos áramot használnak, elektromos és mágneses mezők keletkeznek. Például elektromos járművek üzemeltetésekor ez a kábelek, az akkumulátor és a motor körül történik. Az elektromos járművek töltésekor ezek az elektromágneses mezők is olyan erősséggel jönnek létre, amely nem elhanyagolható. Attól függően, hogy hol található az akkumulátor a járműben, hogyan fektetik le a kábeleket és hogyan épül fel a jármű, a sugárzás térereje változik. Egyes járművek a csomagtartóban rögzítik a legnagyobb térerőt, mások a vezetőoldali lábtérben, mások pedig a hátsó ülésen, ahol kétség esetén gyermekeink ülnek. Az elektromobilitás bővítésekor a sugárvédelemre kell összpontosítani az egészségi veszélyek elkerülése érdekében.
Különbséget tesznek a különböző területeken lévő elektromágneses mezők között
Statikus és alacsony frekvenciájú térben az elektromos és a mágneses komponenseket külön-külön is figyelembe lehet venni. A nagyfrekvenciás terek esetében ez a két komponens szorosan összefügg. Ezért aztán elektromágneses mezőkről beszélünk. Az alacsony frekvenciájú mágneses és elektromos mezők elektromos mezőket és jeleket generálhatnak az emberi testben. A nagyfrekvenciás elektromágneses mezők még a biológiai szöveteket is felmelegíthetik. A mágneses, elektromos és elektromágneses mezők testre gyakorolt biológiai hatása a frekvencia, erősség, az expozíció időtartama és a moduláció függvényében változik. A biológiai hatás mértékében szerepet játszhatnak az egyéni jellemzők, mint például a testméret, és a fizikai peremfeltételek, mint a földelés vagy a terepre való tájolás. Nekünk, embereknek nincsenek érzékszerveink az EMF észlelésére, ezért az elektromágneses terek csak mérési módszerekkel értékelhetők. A méréseket a Gauss egységben végezzük, amellyel a mágneses fluxussűrűség intenzitása mérhető.
Tanulmányok kimutatták, hogy a krónikus, alacsony frekvenciájú expozíció a leukémia és más egészségügyi kockázatok fokozott kockázatával jár. Egyéb egészségügyi hatások közé tartozik a személyes viselkedésre, a tanulási képességre, a hormonrendszerre vagy a sejtanyagcserére gyakorolt hatás, amint azt sejtkultúrákkal, állatokkal vagy emberekkel végzett kísérletekben kimutatták.
Az EMF hatása az emberre?
Az EMF a nem ionizáló sugárzás kategóriájába tartozik. Az olyan rövid távú hatások, mint a 0-100 kHz-es alacsony frekvenciájú és statikus mezők irritáló hatásai (nem hőhatások), irritáló hatást gyakorolhatnak az érzékszervekre, idegekre és izmokra, ha azok az irritációs küszöb felett vannak. A statikus mezők a testben lévő implantátumokat is befolyásolhatják, és megzavarhatják működésüket. A 100 kHz-től 300 GHz-ig terjedő nagyfrekvenciás mezők hőhatásokon keresztül képesek elnyelni a sugárzási energiát a testszövetekben. A 100 kHz – 10 MHz tartományban irritáló és melegítő hatások egyaránt előfordulhatnak.
Sugárvédelem – határértékek és irányelvek
A sugárvédelem feladata, hogy olyan határokat szabjon a térerősségre, amelyek olyan alacsonyak, hogy egészségkárosodást ne okozzanak. A Nemzetközi Nem-ionizáló sugárzás elleni védelem bizottsága új irányelveket tett közzé az elektromágneses tereknek való kitettség korlátozására vonatkozóan. Bár ezek az iránymutatások alapvetően „csak” egy ajánlással egyenértékűek, és nincs jogi jellegük, sok ország átveszi őket a megfelelő szabályozásba. Az Egészségügyi Világszervezet is elismeri a bizottságot és figyelembe veszi az ajánlást, amely az emberek egészségkárosodással szembeni védelmét szolgáló, nem ionizáló sugárzásra vonatkozó határértéken alapul.
Elektromos járművek és EMF- Kísérlet
Az elektromos járművek közé tartoznak a tisztán akkumulátoros elektromos gépjárművek és a hibrid elektromos járművek is. Az elektromos mobilitás által keltett elektromágneses terek 0 hertztől több száz kilohertzig terjednek statikus terek esetén a kisfrekvenciás terekig és az úgynevezett köztes frekvenciatartományba eső mezőkig. Mi pontosan tudni akartuk, hogy milyen nagy az elektromágneses expozíció egy felső luxusszegmenséből származó hibrid járműnél. Az EMF-re vonatkozó értelmes eredmények elérése érdekében különböző körülmények között mértük meg a járművet:
A teszt során hordozható mérőműszerünket használtuk. A térerősséget mG-ban (milli-Gauss) mértük. A hibrid járműveknek több különösen nagy feszültségű alkatrésze van, mint például a nagyfeszültségű akkumulátor vagy a HV töltőaljzat.
Ami észrevehető volt az eredményekben: úgy tűnik, hogy a vezető mögött ülő utasok nagyon magas terhelésnek vannak kitéve ebben a járműben. Összességében a legalacsonyabb értékeket a fékezés és gyorsítás nélküli gurulásra mértük. Magas értékeket mértünk a vezető és az utas számára a belsőégésű motor mellett.
Még ha mérési sorozatunkat nem tekintjük egy átfogó, tudományosan megalapozott tanulmánynak, rendkívül fontos betekintést nyújt az EMF problémájának kezeléséhez, és nagy szükség van a cselekvésre.